Sommarlov

Sommarlovet ruller på i all hast. Jag har inte den minsta lust att tänka att det faktiskt är mindre än 2 veckor kvar tills jag ska börja jobba igen. Bortskämd! Otroligt bortskämd. Jag sa ju att om jag skulle sommarjobba någon sommar alls så skulle det vara den här, jaha, och nu har jag inte sommarjobbat och nu kommer jag aldrig att vilja göra det heller. Det här är den ultimata lyxen!


Något som inte är lyx är att leva ensam på en lärarlön. Faktiskt. Jag vet att det är ett jäkla gnäll över pengar hela tiden, och att man ska vara glad för det man har. Men faktum kvarstår från förra inlägget. Det är inte meningen att man ska leva som singel i Sverige idag. Det har man inte råd med. Jag pratade precis med systra mi som bara kunde bekräfta samma fenomen från när hon levde singel. Själv har man ju levt singel hela livet, så vad vet jag, egentligen?


Jag har spenderat några dagar av mitt sommarlov i vår kära huvudstad. Det har nog varit nyttiga dagar för en huvudstadsföraktare som jag. Jag har på vissa sätt fått öppna ögonen ordentligt och kunnat acceptera att det finns delar med Stockholm som är hetl okej, delar som kanske till och med är mer än okej och fördelar som kan ha möjlighet att slå vissa andra städer ändå. I fredags spenderade jag ett par timmar på Naturhistoriska till exempel. Det är ett ganska bra exempel på sånt man bara kan göra i Stockholm. Att sedan förflytta sig lite och vandra runt på Stortorget är också en förflyttning som är svår att göra annars. Men ärligt talat, är det inte lite för mycket folk i den där jäkla staden? Det tycker i alla fall jag. Stortorget, i alla fall. Sist jag var där var faktiskt med Frida, Rickard och Erik E när vi julhandlade. Det var lite skillnad på torg och torg då vill jag i alla fall lova. Nu när jag bor så här nära Stockholm så skulle jag faktiskt kunna tillåta mig själv att åka dit lite oftare kanske. Det är ju så bra när man kan lämna storstadsmisären sen för att åka hem till normalstora Västerås.
Jag har även åkt en del tunnelbana...att åka tunnelbana är lika intressant vart man än är i världen. Nu har jag inte varit på så supermånga ställen men ändå testat tunnelbana i Paris och New York också. Det som fascinerar mig mest med tunnelbanor är det fantastiska ansiktsuttryck som man -måste- anamma för att se ut som en världsvan tunnelbaneåkare. Om man inte gör det, då kanske det synns att man bara är en hillbilly från någon liten ort ute på landsbygden. Det lönar sig alltså i längden att se ut som att inte en kotte skulle kunna få en att 1. Flytta på sig. 2. Röra en enda ansiktsmuskel. 3. Konversera, nåde den som försöker prata med ett tunnelbaneansikte. Man ska också vara total nollställd inför andra människor i vagnen. Kommer någon och vill sätta sig på sätet brevid så ska man bara flytta lite på sig, även om den andra faktiskt får plats, för att sedan fortsätta med det man gör, dvs antingen stirra hjärndött framför sig eller titta ut genom fönstret. Och ärligt talat: Hur jäkla kul är det att titta ut genom fönstrena på tunnelbanan? Seriöst! Svart, svart, svart, å där var en lanmpa, kolla där är ett annat tåg men det får man ju inte titta in i, även om man kommer upp så nära att man tror att man ska krocka....se död ut, se nollad ut, se ut som att du inte synns-för då kommer ingen annan att se dig heller.

Motsatsen till de här uttrycken uppkommer givetvis när man är flera som åker. Då kan man ju alltid tjyvlyssna på vad andra pratar om och sen diskutera det efteråt. Som de där tjejerna jag hörde som inte varit söder om stan på guuuuud vet huuur länge. Patetiska bimbon såg de ut som också...och jag är inte den som dömer. ;)
Tacka vet jag Oxelösund, dit jag ska åka idag. Där kan man ju gå runt en halv dag utan att möta mer än 50 pers. Fast det kanske inte är så bra det heller?


För att uppdatera er, och för att vara lite ego, kommer här en bild från förra helgen. Helgen spenderades med Camilla i Strömstad. En galen helg som jag inte tänker återge i detta forum. Var noga med att försöka fundera ut vad jag har för hårfärg den hår sommaren. Camilla benämnde den som grbrgr. Det kanske stämmer? Jag vet i alla fall att solen sliter hårt med att göra det blont innan sommaren är slut, det var nämligen mörkbrunt så sent som på midsommar.









38375-7


På Strand, snart kommer festen att lägga ut från kaj.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0