Eldens Hemlighet

Jag har nyss avslutat ytterligare en bok, Eldens Hemlighet av Henning Mankell. Boken var otroligt snabbt läst, jag började igår och blev klar efter bara ett par timmar idag. Bokens gavs ut som en gåva på Världsboksdagen för ett par år sedan och vi har haft den i vårt bokskåp på svenskan på jobbet länge, men jag har inte varit intresserad av att läsa den förut. Men, på en utbildningsdag på Skolverket för ett par månader sedan så gick det runt en lista där alla lärare som ville fick skriva upp sina "Isyxetexter" alltså texter som verkligen får eleverna att reagera (som att skära is med yxa), som alltid fungerar, och då hade flera lärare skrivit upp denna bok. Så, nu tog jag hem den i förrgår från jobbet och bestämde mig för att läsa den med en gång med tanke på att den också var rätt kort, knappt 200 sidor. 

Boken handlar om Sofia, en afrikansk flicka som tillsammans med sin familj tvingas fly från de banditer som en natt bränner ner deras by och mördar fadern. Sofias bästa vän är hennes syster Maria som är ett år äldre än henne, men som alltid verkar vara yngre. I familjen finns också en mindre bror. I den by dit familjen till slut kommer får de veta att det är förbjudet att avvika från stigarna eftersom det i skogen finns "nedgrävda soldater" som kan explodera när som helst, dvs minor. Men en dag kommer Sofia på en lek, där flickorna ska springa en bit var utan att titta, utan bara leda varandra. Det är bara det att Sofia springer iväg från stigen.... 

Jag förstår varför flera lärare har Eldens Hemlighet som sin "Isyxetext" för den väcker verkligen en hel del tankar och framförallt medkänsla. Berättelsen blir inte precis mindre gripande när man vet att den dessutom är sann och att Mankell själv träffat Sofia. I början av boken presenterar Mankell enligt honom ett av svenskans vackraste ord-okuvlig, och efter att ha läst den här boken är jag beredd att hålla med. 
Läs!


Kommentarer
Tina

Den boken måste jag läsa! Ska låna den på jobbet efter jullovet.

2008-12-21 @ 21:27:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0