Över Näktergalens Golv

 I morse läste jag ut Över Näktergalens Golv, skriven av Lian Hearn. Boken är en fantasybok men har stora influenser av Japan. Redan i förordet berättar Hearn att boken (böckerna, boken är första delen i en trilogi) är väldigt inspirerad av Japan, men att den inte utspelar sig där på riktigt. Istället utspelar sig boken i ett påhittat land där Tomasu växer upp hos de Gömda. Läsaren får egentligen inte veta mer om De Gömda än att de är Gömda och att de inte är ett populärt folk hos de som bestämmer i de tre rikena. Vi vet inte varför de inte står högt i rang, det verkar inte viktigt. Tomasu blir räddad undan en säker död av en hjälte vid namn Otori Shigeru, som tar hand om honom, adopterar honom och ger honom namnet Takeo. Takeo visar sig tillhöra det sk Släktet, som besitter magiska förmågor och han blir tränad av en Mästare. Han lär sig att göra sig dubbel och att göra sig osynlig. Han får veta varför just hans hörsel är så otroligt utvecklad och han upptäcker många delar av sig själv som enbart ska ha kommit med hans fadersarv. Givetvis stormar det upp i landet och Shigeru och Takeo dras in i en komplott som de knappt kan komma levande ut ur. 

Den här boken är en ungdomsbok och det märks på det enkla språket och det ytliga sättet att beskriva händelser och känslor. Jag irriterar mig på att man som läsare inte får saker beskrivna för sig. Jag vill veta HUR Takeos utbildning går till och HUR magin i denna värld fungerar. (Tacka vet jag Belgarions viljan och ordet.) Jag känner inte riktigt för huvudkaraktärerna och jag har ingen dragning mot att läsa de andra två böckerna i serien. Jag är dock säker på att om man uppskattar lättlästa böcker och den japanska samurajkulturen så kommer man att älska den här serien. 


Kommentarer
nil

herregud vad mycket böcker du läser. jag känner mig dålig :)

2008-12-16 @ 12:30:57
URL: http://strakhat.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0