Sagan om ringen-Ringens brödraskap

 I förrgår lyssnade jag klart på första boken i trilogin om Sagan om Ringen av JRR Tolkien (vilket alla redan vet). Jag måste erkänna att jag började läsa den här boken flera, flera gånger för många år sedan, men inte förrän jag hade sett första filmen så tog jag verkligen tag i projektet att läsa böckerna på riktigt. På något sätt så var det inte svårt alls efter att ha sett första filmen. Till saken bör tilläggas att min kära syster Nil är ett Tolkienfan av rang, och när hon läste böckerna första gången var hon nog inte mer än 11 år och sedan dess hade hon tjatat om att jag skulle läsa dem (dvs när jag då var 16). Innan dess visste jag nog knappt om att det fanns någon saga om någon ring. På gymnasiet träffade jag dock min gamla dagisvän Kalle igen och han och jag lovade varandra en sak: Jag skulle läsa Tolkien om han läste Eddings Sagan om Belgarion! Han läste Belgarion ganska omgående, för mig tog det alltså ca 5 år till att uppfylla det löftet. 
Efter första filmen så köpte jag en planch med precis den bild som jag jag här här i inlägget. Jag kommer ihåg hur lycklig jag var och hur jag gick och viftade med rullen med affichen hela vägen hem genom stan i Falun. Camilla skämdes för mig ;), men jag var bara lycklig. Jag hängde upp den på väggen över soffan och sedan sov jag på soffan så att det första jag såg när jag vaknade var denna underbara bild. Jag tycker att det är den vackraste av alla filmafficher som gjordes för filmerna. Där jag sitter nu så hänger den precis bakom mig, emot min sambos vilja, men till min lycka. 
Att lyssna på Sagan om ringen var intressant. Det ÄR många svåra ord i denna översättning av Tolkiens mästervärk, inget snack om saken! Den är tung på sitt sätt och har man enbart sett filmerna så kan man nog tycka att den är både tung, långtråkig och lite ..sträv liksom. Men, för mig spelar detta ingen roll. Struntsamma språket... det är Tolkien och Ringen vi pratar om här! Detta ska läsas/lyssnas på och älskas i alla tider!


Kommentarer
Boje

hissa hissa hissa!

2009-04-25 @ 23:27:43
URL: http://boje.bloggspace.se
nil

kolla näst sista raden. jag tror att det är Tolkien vi älskar, inte Tolien ;)

2009-04-26 @ 13:15:08
Anonym

Så, Nil, fix o färdigt.

2009-04-26 @ 15:32:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0