Två böcker som bör ändra din inställning:

Bok 1:
Äkta vara av Mats-Eric Nilsson. Denna bok är till för dig som känner på dig att allt du kastar i dig kanske inte är superbra ur olika synpunkter och som vill veta mer. Det är inte en bok för dig som likt strutsen hellre stoppar huvudet i sanden och lallar "bingo bingo bingo" så fort det kommer nya rön om mat, näring och hur kroppen mår av den tillsatsstinna mat vi stoppar våra kylskåp fulla med. Jag önskade mig Äkta vara i julklapp med inställningen "Jag tror att jag gör en del rätt redan, nu vill jag veta mer. Jag vill inte stoppa min kropp full av äckliga onaturliga medel, utan vill lära mig att hitta rätt i näringsdjungeln." 

Upplyst blev jag vill jag lova! Jag vet inte om jag var beredd på alla hemska beskrivningar av hur diverse tillsatser i maten framställs, eller hur oäkta så mycket av den mat jag äter egentligen är. Eller, kanske det värsta av allt - hur vissa saker dessutom är nästintill omöjliga att värja sig ifrån. Skrämmande, förskräckligt och alldeles illamåendeframkallande. När jag hade läst i Äkta vara första gången och sedan blev hungrig efteråt vågade jag inte öppna kylen med risk för att börja gråta. Vet ni till exempel att första steget för att framställa modifierad majsstärkelse, som är en av de vanligaste tillsatserna, blandar man vanlig majsstärkelse med en petroleumprodukt framställd av naturgas, klor, lut eller saltsyra tillsammans med fosforoxiklrid, en vätska som även används i tillverkning av bekämpningsmedel? Och detta är bara första steget...hur det fortsätter måste ni läsa själva.

Läs den inte om ni inte är beredda på att rädda er kropp från giftet, eller åtminstånde era barns kroppar. "Hur kunde det bil så här", mumlar jag gång på gång för mig själv och förbannar får föräldrageneration som låtit detta pågå de senaste 50 åren. 

Nu bakar jag bröd.
Nu skippar jag godiset på heltid.
Nu äter jag inte skolmaten, i alla fall inte det som är utöver sallad och kolhydraterna.
Nu letar jag efter Äkta Vara innan jag bara köper rakt av. 
Nu letar jag inte längre efter billigaste möjliga.
Nu gör jag eget så långt det bara går. Varför köpa halvdant när det är lättare att göra själv (och nu menar jag inte halvfabrikat i form av färdigmat, för det köper jag aldrig - men mycket annat som går lika lätt att göra själv).
Jag försöker, man kan inte ta allt på en gång, men man kan göra nåt. DU kan göra nåt!

flera böcker

Bok 2: 
Tur för skolan att den är obligatorisk av Anders Härdevik är en bok som bör läsas av lärare, av rektorer och av alla som har en åsikt om skolan, men främst de som arbetar i skolan. Boken gör ett tydligt avtryck i frågan om skolutveckling. Hur vore det egentligen om skolan inte var obligatorisk? Hade skolan då kunnat få eleverna att stanna kvar? Vad är det egentligen som gör en skola, en lärare till någon som kan stå emot konkurrensen? Du som arbetar i skolans värld: - tänk efter! Gör du det du vill eller det som förväntas av dig enligt hur "man alltid gjort"? Jag hoppas på det första. 

I Tur för skolan... tar Härdevik upp en hel drös av faktoider och mycket annat som existerar innanför skolans värld, klassen och klassrummet är två av de självklara saker som han ifrågasätter. Han tar även upp hur vuxna möts i skolan, traditionellt i form av konferenser och hur ett arbetslag kan effektivisera sina möten och alla ändå får göra vad de är bäst på. Alla behöver inte göra allt och alla får inte heller hur de vill. Med jämna mellanrum finns det plats i boken för att skriva ner dina tankar och känslor och viljor efter det du läst. Förhoppningsvis kommer du att fylla sidorna med nya tankar, upprörda känslor och nya viljor - då är du på väg. 

I form av slagordsliknande rubriker, guidar Härdevik läsaren genom hans egen resa inom skolvärlden, uppblandad med anekdoter och uppmaningar. Jag gillar själv det provocerande i rubrikerna "Timplanen - garant för underprestation" och "De fyra förskräckligheterna". Det finns MYCKET i den här boken som du som lärare säkerligen aldrig tänkt på, jag lovar att den kommer att rucka några av dina fasta föreställningar, och du kommer att vara glad för det efteråt. 

Jag har många vänner som är lärare och jag vill råda er, som en vän, - Läs den här boken, på riktigt läs, ta det jobbiga med det goda och det goda med det onda och självvärdera på grunden. Sen kan vi prata mer skolutveckling. Boken finns att köpa via Jl Utbildning, köp den, eller låna min, för är det en rubrik som verkligen verkligen är sann så är det att det är väldigt tyst från skolans håll. Vi är skolan!

Vilken av dessa böcker du än läser: 
- Läs om du är beredd att förändra dig.
- Kom ihåg: Du kan inte göra allt, men att göra något är långt mycket bättre än att göra inget alls, eller bara göra som vanligt


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0