Ullis dissar

(OBS, ni missar väl inte att jag publicerar 2 inlägg idag, missa inte att läsa förra också.)

Nu är det dags att dra på sig gnällkärringskostymen för nu tänker jag gnälla, rejält! Under dagarna i Sthlm har dessa moment retat upp mig mer och mer och med tanke på den irritation jag redan hade för dessa företeelser så måste det resultera i något form av gnäll NU.

1. Människor som röker överallt.
Japp... så är det och jag vill börja med att säga att jag också har rökt. Jag rökte ganska länge (enligt mig själv) från och till och konstant (eller ja, ni förstår, jag var fast i skiten) under 3-4 år. Jag slutade med dagligrökandet i december 2002 då jag insåg att jag inte pallade med att alltid lukta så jäkla illa, alltid bli desperat om jag inte hade cigaretter hemma och att jag verkligen inte klarade av att acceptera att något jag inte bestämde över skulle ha kontrollen över min kropp och mitt humör. Det är väl JAG som bestämmer, eller? 
Sen rökförbudet på krogar och restauranger i Sverige infördes har vi helt klart räddats för en hel del passiv rökning och kläderna luktar inte rökt längre bara för att man bestämt sig att äta ute. MEN, på sommaren är det kört. Människor röker överallt på uteserveringar och skiter fullständigt i om grannen sitter och äter sin mat, som han/hon dessutom betalat dyra pengar för. Jag betalar inte för att bli förgiftad. Vad är det som gör att rökare tror att alla andra vill andas in deras rök? (Jag är medveten om att jag såklart varit där själv, men nu utgår jag från mig själv som icke-rökare.) Jag har flera gånger den här sommaren valt bort uteserveringar för att slippa andras rök i min mat och igår på Thåströmspelningen hade jag järnkoll på vart vinden blåste så att jag inte skulle få andras rök i ansiktet. Jag mår ärligt talat illa av rök nu för tiden och kan inte tänka mig att börja igen. Aldrig! Jag skulle aldrig kunna utsätta 1. mig själv 2. mina framtida barn 3. andra människor för att stå ut med att jag luktar rök hela tiden. Händer, andedräkt, kläder .. allt lutkar rök när man röker. Det är en ren villfarelse att det är på något annat sätt. 
Gör mig en tjänst.... ni som röker. Jag förstår att många tycker det är mobbning att ni ska röka på särskilda avdelningar och liknande, men jag har faktiskt inte bett om att få era gifter, ni har valt det dock, så då kan ni lika gärna sälla er till varandra. 

2. Fulla människor.
Ja, OJA, här har jag verkligen varit, så jag menar absolut inte att avsäga mig allt ansvar för dessa situationer. MEN, det var länge sen jag var så där dräggfull, så där att man tycker att man själv är så jävla het att alla andra borde falla för ens fötter. Så där så att man inte kan stå på sina höga klackar, hålla tyst om sina innersta tankar när man sitter på tunnelbanan (situation från igår där 3 tjejer sitter och allvarligt skriker ut hur mycket de älskar varandra och berättar om "kommer du ihåg när du blev gravid och sen fick missfall-historier.) Ju längre tid som går sedan jag var ens i närheten av det stadiet, desto mindre sugen är jag på att vara där. Fulla människor som hellre står på andras fötter än sina egna  och inte tar NÅGON som helst hänsyn till att andra människor också finns i närheten, fulla 40+-människor och fulla tjejer som med förförisk blick (tror de) hånglar upp någon lika full och kåt kille som de nyss träffat i öltältet. Bläk! 

3. Power Meet - Västerås.
Just nu pågår Power meet. Sveriges största raggarbilsträff, återkommande i Västerås varje år. Lika återkommande är frågan i VLT (lokaltidningen) om Power Meet är BRA för Västerås och många säger att det är det väl, det drar ju folk och är en turistgrej och många är glada. Jag är INTE glad. Det svinas något så in i helvete! Det är slagsmål och våldtäkter varje år och den mängd avgaser som släpps ut skulle kunna försörja en hel stads bilar i ett år. I dessa miljötider är det helt åt helvete att vi ens har en sådan här träff! 
Igår, efter Sthlm, kom vi hem till ett ösregnigt Västerås. På stationen var det fullt av fulla människor som bara gick runt och skrek och verkade ställa till med skit, trots regnet. Stationen var även full av poliser och hela vägen Stora gatan upp mötte vi 3 polisbilar och jag är jäkligt glad att de gör sitt jobb. Jag läste i tidningen att ingen polis får lägga semester under power meet och det är ju bra, fast inte så jäkla kul för dem kanske. Jag dissar Power Meet å det grövsta! Bort med skiten! Oavsett om det är en turistgrej eller inte, så är följer det med för mycket skit för att det ska vara värt det!

Nu har jag dissat klart, nu får ni läsa om mina dagar i Sveriges huvudstad istället. 


Kommentarer
sahel

hah håller med! kan nästan sätta ett = mellan punkt 2 och 3.

2009-07-08 @ 14:16:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0