Är ni bäst eller?

Igår avgjordes Lilla journalistpriset i Stockholm. Lilla Journalistpriset är en tävling och ett pris som delas ut av DN och Expressen. Som svensklärare blir jag tipsad om denna tävling i höstas och pga min sjukskrivning bollade jag över idén på en kollega som öppnade upp detta som ett uppdrag. Frivilliga fick ta på sig att göra en tidning och skicka in den till tävlingen. Fyra tjejer valde att jobba med detta uppdrag och utan hjälp från lärare satte de ihop en tidning och skickade in den. Efter några veckor ringde en kille från DN till mig, eftersom jag fortfarande stod som kontaktperson, trots att jag inte gjort ett dugg faktiskt. Han berättade att han ville att våra tjejers tidning skulle vara en av tre nominerade, men de var tvungna att göra lite bildredigering och sedan skicka in nya ex.
Efter en del trassel så verkar det ha löst sig. Det sista jag hörde var att de kanske skulle få in en tidning, de visste inte. Sen blev jag ju återigen sjukskriven.

Och se (och läs själva)! Våra tjejer VANN! De vann fastän de inte hade någon erfarenhet av att göra en tidning (vilket vår grannskola, som också blev nominerad bland de tre bästa ändå har, de skickade in den skoltidning de ändå jobbar med konstant.) Utan hjälp av lärare vill jag också återigen påpeka, för vem är det som sagt att eleverna måste styras av lärare hela tiden? Lärare som drar hela lasset och försöker inspirera eleverna att jobba vidare. Här har våra tjejer gjort allt själva och bara informerat oss vad som händer.

Stolthet!
Detta är sannerligen en anledning till att vara lärare!


Kommentarer
Lina

Vill du få gratis presentkort på kläder lätt?



Klicka på länken:

http://www.gratismode.se/?c=47934

2009-05-16 @ 11:59:10
URL: http://llllw.blogg.se/
mickan

gud vilken fin design

kram www.klojs.blogg.se

2009-05-16 @ 11:59:21
URL: http://klojs.blogg.se/
Angelica Pettersson

Jag gillar din bloggdesign :)

2009-05-17 @ 15:21:34
URL: http://blondiecake.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0