Assassin's Apprentice av Robin Hobb

 En pojke blir överlämnad till sin biologiske fars bror när han är ungefär 6 år gammal. Han minns inte sin mor men får reda på att hans far är regenten i de Sex Hertigdömmena. Pojken, som väldigt sent i livet för sig ett namn, eftersom namn inte känns viktigt för honom och folk runt omkring honom verkar välja att kalla honom det som passar dem bäst, växer upp med stallets herre och hans djur, framförallt hundarna. Pojken har en magisk kontakt med hundarna och senare visar han sig ha fler magiska talanger. Han tränas under stor hemlighet av Chade, kungens lönnmördare. Av Chade lär han sig allt han behöver veta för att senare kunna ta över efter honom, men Chade blir också den som får honom att öppna munnen och tala om vad han tänker och tycker. 
Men en oro växer i världen runt omkring. Fienden drabbar städerna på kusten om och om igen och de utsätter folket för en hemsk fara. 

Boken var bra, riktigt bra! Nu ser jag fram emot del 2. Serien innehåller 3 böcker, men om jag tycker om dessa så vet jag att det finns flera serier av Robin Hobb, som för övrigt är ett pseudonym för ett pseudonym. Det är härligt att läsa ren fantasy igen, det var länge sen nu!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0