Små män kastar långa skuggor

Det råder ett visst kaos i min stad för tillfället.
Kaoset kallas otrygghet.
Det finns en man (flera män?) som sätter staden i skräck och gör så att vuxna människor inte kan varesig bete sig som, eller anses som, vuxna längre. I flera veckor har den så kallades "cykelmannen" fått härja fritt här i staden. Nu har han gjort det igen. Den här gången "lyckades" han. Lyckades med vaddå, kan man ju fråga sig? Jo, lyckades att förstöra ytterligare en kvinnas liv, lyckades få kvinnor i alla åldrar att ännu mer än förut frukta mörkret, och frukta män, och ja, lyckades återigen dra skam över hela det manliga släktet.


För vad är det egentligen som sker med människor i en stad där någon härjar runt i flera veckor och anstastar kvinnor på löpande band? -Jo, det ska jag berätta för er. Det som händer är följande: 1. Kvinnor vågar inte gå utanför dörren efter märkrets infall, och knappt innan det heller. 2. Kvinnor vågar inte ens gå ut för att göra så banala saker som att ta en promenad. Dvs, kvinnor bli ofrivilligt inspärrade i sina hem. 3. Män av alla de slag blir oskyldigt utsatta för konstiga blickar från kvinnor. Om en man, mot förmodan, faktiskt skulle vilja fråga en så enkel sak som vad klockan är efter klockan 21 nere på stan så kan denna man räkna med att han sätter skräck i flera kvinnor bara genom att tilltala dem.

Ska det vara så det är att leva i vår tid? Allvarligt! Vad i helvete är det för värld vi lever i?

Jag får tipe och råd från höger och vänster. gå inte ut och gå på helgmornarna ensam, cykla inte ute när det är mrkt osv. Och människor som bor i andra städer är oroade för mig, för att jag bor här. Det är sinnessjukt att det ska vara så här det är att leva. Min bästa vän har skaffat sig ett överfallslarm. Jag vill nog också ha ett. Och en batong, och gärna lite pepparspray med en gång. Ska man behöva ha med sig en liten väska med överfallskit när man bara vill gå ut och motionera en timme?

Varför förstår inte en sådan här människa att han ställer till det även för adra män? Nu får en stackars liten morfar, en oskyldig 19-åring och världens snällaste män också lida för vad denna sinnessjuka man håller på med. Och vad ännu värre är; det skulle inte förvåna mig det minsta om det är fler, lika sinnesslöa män, som hakar på det här. Som tänker att eftersom polisen jagar EN man, så spelar det ingen roll om de också går ut och våldtar lite en fredagskväll för nöjes skull, skulden kommer ju att falla på Cykelmannen i alla fall, så då går de fria. Och så får de roa sig lite. Med det enda som tydligen går att roa sig med i vår värld; att förnedra och förstöra andra människors liv!


Det här gör mig inte så lite upprörd. Och rädd! Kanske mest rädd, men också arg, ledsen och oerhört frustrerad. För att det händer här och nu. För att det händer överallt hela tiden. Varför har alllt blivit så hårt och argt? Vad gjorde vi för fel, och när gjorde vi det här felet? Det kan inte vara så här det var meningen att det skulle vara. Det var inte så här förut, när vi växte upp, eller hur? Varför är det så nu för? Hur ska det bli när mina egna barn ska växa upp i det här samhället? Hur fan ska det sluta, när vi inte har någon respekt för varandra längre? Ska vi vara så här rädda?


Kommentarer
Lollo

Hej vännen
"Skitbra" skrivet! Du sätter verkligen ord på det de flesta kvinnor tänker på just nu, iaf här i Västerås. Man blir ju för fasen livrädd för att vara ute. Hoppas innerligt att de tar den där galningen snart.
Som du skriver, vänner blir ju oroliga för en för att man bor i Västerås. Jag fick order av min syster häromdagen att är jag ute på kvällen så tar jag taxi hem.

2006-10-09 @ 09:14:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0