Betyg?

Jag kikade lite på Skolfront medan jag åter igen färgade håret. Jag brukar inte titta på Skolfront, men det kanske jag borde egentligen. Idag var i alla fall Jan Björklund och en forskare i pedagogik där och diskuterade huruvida fler nationella prov och betyg i lägre åldrar egentligen är bra.
Professorn var vettig. Han pratade om att det finns andra sätt att förmedla hur en elev ligger  till, genom samtal med elev och även föräldrar, inte enbart genom betyg. Betyget är ju trots allt bara en siffra eller en bokstav på ett papper. Javisst, i bakgrunden finns en bedömning med hjälp av kriterier som alla "ska" känna till. Men, jag kan bara se på min skola, där vi har betygskriterierna i alla elevernas Apalbyböcker, dvs boken där de skriver upp alla sina mål, uppdrag, reflektioner osv. Inte vet de vad som ligger bakom deras G, VG eller MVG alla gånger. inte kan de recitera målen för deras betyg, nej. 
Björklund menade dock att eleverna vill ha betyg, att om man frågar dem så vill de ha betyg och mer prov. Min irritation här hemma i soffan gick nog nästan att ta på. Professorn sa desamma, att man måste ju också se till varför de svarar som de gör. Om det är makten som frågar, svarar de inte då "ja"? Jag undrar också om man presenterat motpolerna för eleverna; att ha mer kontakt och personliga samtal och förmedling av utvecklingsområden tillsammans med sina lärare, eller att ha betyg tidigare och fler nationella prov? Det tror jag nämligen-INTE att man gjort. 

Jag hoppas, och vill tro, att eleverna skulle välja alternativ ett. jag tror faktiskt att de flesta av våra elever skulle välja det. Vad tycker ni?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0