Vad är det du saknar?

Folk som inte bott i Falun förstår inte vad jag pratar om när jag säger att jag saknar Falun. Kanske är det så att om man växt upp och rotat sig i en så stor stad som Västerås, för det är stort här jämfört med andra städer, så kan man inte se charmen med en mindre stad? 
På festen i lördags var det en gammal kompis som sa samma sak, en som bor kvar där uppe: "Men det är inte samma sak längre, Ullis. Det är inte så här längre." Jag bara skrattade....., och försökte förklara att det INTE är det DÄR jag saknar, att gå på kåren, gå på fest och sjunga studentsånger. Det var jag borta ifrån redan innan jag flyttade. Jag saknar naturen, kulturen, människorna, närheten, öppenheten och framför allt staden Falun. 
"Är det inte för att du kopplar samman det med en så lycklig tid, när du pluggade?" frågade en på jobbet igår när jag nämnde detta. Jag kan inte klandra henne, för hon kände inte mig då.... men jesus vad jag inte alltid var lycklig när jag pluggade. Jämfört med då så är jag ju den lyckligaste människan i hela världen nu, nu när jag är lycklig. 

Så, nej. Det är något annat. Något som Västerås inte kan erbjuda. Något som jag inte tror att det går att förstå om man aldrig levt i en stad med mindre än 100 000 invånare. 

Just nu i dagarna är Västerås okej. Våren kommer med stormsteg och igår gick vi (och halva stan med oss) ner till hamnen och köpte glass i stora lass. Det var bra. Sedan var vi ute och övningskörde en timme ungefär. Bilen låter som ett helt tröskverk, det var dessvärre inte lika bra! Nu måste jag ringa verkstan - igen! 


Kommentarer
Linda

jag är uppvuxen i en pytteliten by i hälsingland men jag saknar det inte. västerås är västerås, mitt älskade västerås.

jag vill ha liv o rörelse.



och ja är så glad att du finns i min stad =)



2009-04-09 @ 21:03:32
URL: http://boje.bloggspace.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0