Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea

Jag har precis läst ut sista boken i Sagan om Mallorea. Jag har inte skrivit om varenda bok den här sommaren, men jag har läst 9 av 10 böcker + de två delarna av boken om Polgara också. Jag har inte läst Stenens Väktare, den första i Belgarion. Jag läser den dock just nu som "läsebok" när mina elever läser i skolan.

Sagan om Belgarion var en av de första serier i fantasygenren som jag någonsin läst och jag tror jag började med bok ett när jag var ca 14. Jag minns att jag hade läst ut sista boken i Mallorea en sen julaftonskväll, det kanske var 95. Jag kan inte få det till att bli varken senare eller tidigare. Jag grät då och jag grät idag. Mest gråter jag för att det är slut, för att det är dags att säga hej då, på alla sätt. Jag vet inte, faktiskt, om jag läst hela serien så rakt igenom sen dess. Jag tror att jag bara plockat och läst lite här och var. Kanske läste jag alla 10 böckerna någongång i Falun, på Huset-tiden.
Belgarion och Mallorea är två serier på vardera 5 böcker. Man behöver inte läsa Mallorea om man inte vill, men jag har svårt att tro att man inte vill läsa vidare om man väl läst Ödets fullbordan, bok 5 i Belgarion. De hänger ihop och Mallorea kräver helt klart Belgarion.
Jag har försökt att få elever att läsa Belgarion och jag vet att jag lyckats med några och verkligen inte med några andra. Jag råder alla som vill läsa dessa böcker att fortsätta med bok 2 i Belgarion, inte ge sig efter första. Många upplever Stenens väktare, bok 1, som lite seg och svår att komma in i. Jag kan hålla med, men det är ändå där resan har sin start och du kommer aldrig ångra dig om du hänger dig åt denna serie.
Det finns många fantasyserier och kanske får jag inte kalla mig en riktigt fantasyläsare för att jag inte läst alla dessa serier som man SKA ha läst, men det struntar jag i. Jag älskar Belgarion och Mallorea. Jag älskar Belgarion själv, Belgarath, Polgara, Poledra och alla de andra. Och jag älskar BELDIN. Det är Beldin som får mig att gråta mest.
Gör dig själv en tjänst....läs dessa böcker. Ta dig tiden att lära känna dessa karaktärer och njut!
Nu har jag ju faktiskt kvar att läsa Belgarathboken. Den vet jag i alla fall när jag köpte, det var i NY sommaren 96 (så då måste det varit julen-95). Sen får jag tacka Eddings för denna gång och gå över till någon annan bra bok.


Kommentarer
sahel

hm...

jag kanske ger den en chans till då. kanske går bättre andra gången...

2009-08-30 @ 17:07:11
nil

om du var 14 så jag var 10. det skulle kunna stämma överens ganska bra med min egen lite hackiga tidslinje av vad jag läst osv.



men jag kan inte minnas att jag var så liten. trodde att jag var 14 när jag läste belgarion första gången - men det går heller inte ihop med brevet som jag skrev till Eddings när jag var yngre. så du som minns, när i helskotta läste JAG dem? och var det du som fick mig att läsa dem?

2009-08-30 @ 17:29:54
nil

inte kan jag räkna heller. men du kan väl vara 4 år äldre än mig bara den här gången? :P

2009-08-30 @ 17:30:33
nil

sluta krångla med mig! :D jag antog att om du började när du var 14 så slutade du även när du var 14. Jag vet, nu när jag tänkt efter, att det kanske var lite för ogenomtänkt :) men om du var 16 när du slutade läsa dem så fungerar det. för jag vill minnas att jag var allra max 13 när jag började läsa. vilket skulle landa dig på 17-18. jepp, låter troligt. (höll på att skriva 16-17. matten är inte på min sida idag)

2009-08-30 @ 18:12:37
nil

det uppenbara svaret är iofs att du alltid kommer vara 14 för mig :P

2009-08-30 @ 18:15:50
nil

det är klart att det inte spelar någon roll. det var väl mest att jag försökte lista ut vad jag själv läste på den tiden. eller ja, vad jag gjorde öht.

2009-08-30 @ 19:28:16
sso Katarina Riverwood

Hihi, jag älskar bokserien. Absolut den bästa fantasyserien ever! Fast...jag har inte läst sagan om Mallorea, ska nog göra det på sommarlovet. Hoppas att du kommer att läsa fler fantasyböcker i framtiden!

Svar: Oj! Har du inte läst Mallorea? Då har du ju inte läst "klart" serien så att säga. Även om den är fristående så hänger det ihop i alla fall. Njut av den i sommar du :D. Jag läser en hel del fantasy mellan varven.
ulrika olofsson

2013-06-03 @ 20:27:13
URL: http://starstable.com/se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0