Gregorius

 För ett tag sedan, ca 1 vecka sen, så läste jag ut denna vackra bok; Gregorius av Bengt Ohlsson
När jag läste Litteraturvetenskap B på högskolan läste jag Hjalmar Söderbergs Doktor Glas om läkaren som länge diskuterar med sig själv om man får mörda när det är av någon slags omtanke, alltså att personen man mördar har det bättre som död. Jag tyckte den var fantastiskt bra och skrev min B-uppsats om den och Dostojevskijs Brott och Straff. 
För ett par år sedan kom denna bok ut och jag köpte den för ett år sedan. Här är det prästen, Gregorius, mannen som Doktor Glas tänker mörda, som är huvudpersonen och vi får berättelsen ur hans perspektiv. På boken står det att det bland annat är modigt och en del andra slagord som recensenter skrivit. Jag kan bara konstatera samma sak. Det är modigt och storslaget att ge sig på en sådan gammal klassiker och skriva om historian på sätt och vis. Det finns fler som gjort detta och jag är särskilt fascinerad av Foe, om Robinson Crusoe fast ur en helt annan vinkel och .... (tusan, jag har glömt titeln på boken) den om kvinnan på vinden i Jane Eyere. Det är spännande med sådana här böcker.

Bengt Ohlsson gör detta riktigt bra. Han skriver i sann Söderberg-stil och det krävs nog faktiskt att man läst Doktor Glas innan man tar sig ann denna, men - läs den gärna!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0