Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors

Har ni läst den här boken, Fågelbovägen 32? Är det någon som läst den? Jag gillar Sara Kadefors. Jag har gillat henne sen hon körde "Morgonpasset" i p3 när jag gick i högstadiet/gymnasiet och jag gillade verkligen Sandor/Ida. Jag har tänkt läsa den här rätt länge, men det har inte blivit av. Nu har jag läst den iaf. Jag hittade den på Myrornas för 20 kr och tyckte att den kunde vara värd det. Det var den nog.

Boken handlar om Karin, hårt arbetande läkare med man och två barn. Hon jobbar extra på en hemlig klinik för asylsökande som behöver läkarhjälp trots att de inte har rätt papper. På kliniken träffar hon Katerina, som kommer från Moldavien och jobbar svart som hushållerska. Karin känner för Katerina och ser till att hon får komma bort från den hemska familj där hon jobbar nu. Istället installeras Katerina hemma hos Karin och inom kort är det istället-Karin-som har svart hushållshjälp. Detta förändrar hela Karins personlighet. Och det är här jag blir illa berörd. Jag vet inte ens om jag blir berörd för att det är bra eller för att det är dåligt. Jag vet bara att jag vill läsa klart, för att bli klar med boken, men också att jag blir förbannad på Karin, som beter sig som en riktig överklasskärring helt plötsligt.


Det är konstigt med böcker som jag inte vet om jag tycker om eller inte. Det var så med den här. Så därför undrar jag: Har DU läst den? Vad tyckte DU? Om inte, läs den, den är värd ett par kvällar en vecka. Sen kan du berätta för mig vad DU tyckte efter det.


Kommentarer
Tina

Jag har läst den och jag tycker att den är ganska bra. Den väcker ju i alla fall en del frågor om hierarki i samhället. Men jag ger den nog bara 3 av5 i betyg för det är något med den som jag inte gillar... kan inte riktigt sätta fingret på det. För min del kanske för att jag inte kommer att minnas den om några år.

2010-01-09 @ 18:38:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0