Nu kommer den: Årskrönikan

Jag har ju för vana att sammanfatta året som gått och nu är det dags. Det brukar nog vara vid den här tiden i januari som jag tar tag i det och just i kväll så känner jag lite att om jag inte gör det nu så kommer det inte att bli gjort, och det vore ju tråkigt.
Först en tillbakablick på vad jag skrev för ett år sen:

"Det enda jag hoppas är att förlossningen ska gå bra och att vårt barn ska få må bra. Sen får allt bli som det blir! Några saker jag kan önska för andra dock:

- att Daniel får ett jobb och får syssla med det han vill allra mest

- att Nil får komma till ro med ett nytt program på skolan, ett som känns rätt

- att mamma ska landa i att nu vara pensionär och trivas med det

- att pappa ska lyckas vara rökfri och får börja jobba skift igen, eftersom det är det han vill

- att åsa och tommy ska kunna flytta och att allt ska vara stabilt hos dem

- att min vikarie ska fungera så superbra som jag hoppas på, för alla mina elevers skull"


Så hur gick det då?

- Förlossningen gick bra, vårt barn mådde bra och allt blir fortfarande som det blir ;).

- Daniel fick ett jobb (ungefär i samma veva som barnet kom) och jag tror faktiskt att man kan säga att han gör det vill göra allra mest på sätt och vis, även om det inte blev det han pluggat till. Han trivs i alla fall fantastiskt bra.

- Nil kom inte till ro med ett nytt program på skolan, men jag tror däremot att hon är på rätt spår ändå.

- Mamma verkar ha landat bra och igår köpte hon ett träningskort också.

- Pappa jobbar vidare. Att sluta röka är ett heltidsjobb, det förstår jag. Skiftjobbet kom igång igen också.

- Åsa och Tommy har flyttat och stabiliteten kan ju inte jag uttala mig om, det kan ju bara dom såklart.

- Min vikarie funkade visst bra, men hon slutade vid halvtid, fast det gjorde ju det möjligt för mig att komma tillbaka till jobbet lite tidigare och det var ju rätt bra det också.

 

Så, året då?

2010

2010 var året då allting förändrades. Det går inte att sammanfatta det på något annat sätt än så. Att en liten kille kan komma och vända hela världen uppochner är kanske inte så förvånadsvärt, men det är underbart och fantastiskt och ... underligt. Jag vet såklart inte vad jag gjorde förut, så enkelt är det.

När lillfisen kom till jorden ändrades ALLT:

 

Mysigt värre.

 

I år har jag, förutom att bli mamma, även haft en av de underbarast vårar någonsin. Visst var väl våren fantastisk 2010? Den var liksom lagom lång och jag, som var ledig, hann verkligen med att möta den. Sommaren var bra även den, men en ac gjorde den sannerligen lite lättare. Varmt, varmt, varmt. De semestrar vi gjorde: 2 v på Syd Långö, 1 v i Varberg och en liten tur till Oxelösund var precis lagom.

Vi var på två bröllop: Emilia och Sörens i juli och Lotta och Jörgens i början av september:

I september

I juli


Det har ju såklart fötts en del barn i år också. Förutom Isak och hela hans föräldragrupp är det värt att nämna Rut, som föddes i mars, Svea, som föddes i slutet av augusti, Wildah, som är en liten vecka yngre än Isak och Isaks syssling Abbe, som kom ungefär en månad efter honom.

Det har varit ovanligt få livespelningar (jag brukar ju skriva om sådana också), kanske av naturliga skäl. Jag kan faktiskt inte komma på nån endaste, så illa är det. Musik som har präglat året har ändå varit Winnerbäck, såklart, diverse gammal musik på Spotify och Astrid Lindgren-sånger. Som sagt, inget är som förut. Soundtracks är också något som snurrat väldigt mycket i bilen.

Och på tal om Soundtracks är det ju läge att prata film. Årets filmpris lär väl gå till den eviga väntan på Eclipse, men jag vet inte om det är årets bästa film för det. Värd att nämna är ju verkligen nyaste Harry Potter, men sen minns jag inte fler (jaja, kanske borde jag vara mer påläst inför att göra den här krönikan men nu blir det som det blir. )

 

Lost tog slut- Å vilken sorg det var! Jag grät hysteriskt och saknar det än. Dock fann jag True Blood, och det var väl himla bra det. Bra serier är det ont om tycker jag. Jag hänger fast vid Grey's och spenderade många amningstimmar med att plöja säsong 1-5 så att jag verkligen var-med.

 

När det gäller böcker så har jag läst 28 böcker i år. Det är många med tanke på att jag fått barn. I början av året sörjde jag verkligen att jag inte hade tid att läsa, så jag skaffade mig tid. Många repriser ar det blivit i år och det är väl värt att säga att jag läst/lyssnat på hela Twiligtsagan 3 gånger i år och även lyssnat om några Harry Potter. Det var lättast så liksom. Bäst i år kan inte bli så mycket annat än T-sagan, men "Ett land i gryningen" av Lehane och "Hypnotisören" av Kepler är verkligen värda att nämnas.

Det är svårt att skriva den här krönikan i år märker jag. Det är liksom så mycket som hänt samtidigt som verkligen inget hänt på andra plan. Allt beror på Isak och egentligen skulle den här krönikan kunnat bestå av bara ett foto på honom.

Min största kärlek!


2011 hoppas jag att:

- Vi alla får vara friska, såklart.

- Vi antingen är nöjda med att bo här eller får möjlighet att flytta dit vi verkligen vill.

- Isaks start på förskola ska gå bra.

- Ingen jag känner går bort. Det är för mycket sorg i faggorna just nu tycker jag.

- Vi ska få lyckas.

- Jag ska kunna tappa mina sista gravidkilon och samtidigt hitta en slags "diet" som jag kan leva med.

- Daniel ska få hitta tillbaka till träningsvärlden. Jag vet inte om han vill det, men jag vet att han skull må bra av det.

- Daniels föräldrar ska få bygglov.

- Nil ska få landa och till hösten ha någon form av sysselsättning som hon trivs med.

- Åsas Tommy ska hitta en sysselsättning som han trivs med, han också.

- Min vän och kollega ska hitta ett nytt sätt att leva och att hon när nästa år kommer kan se tillbaka på 2011 och se några ljusglimtar i alla fall.

- Linda ska hitta kärlek.

 

(Vad hoppas ni på? )

2011 ser jag fram emot:

- Isaks alla dagar, framsteg och leenden.

- Harry Potter, del 2

- Breaking Dawn, del 1

- Pirates, del 4

- Att få se Lasse igen (?)

- När snön försvinner och det får bli vår igen.

 

Over and out, nu kör vi, 2011!

-



Kommentarer
Carola

Det var en bra årskrönika tycker jag. Hoppas dina önskningar går i uppfyllelse =)

2011-01-11 @ 18:47:04
Åsa

Det var väl en jättebra sammanfattning av 2010 tycker jag. Personligen är jag såå dålig på att komma ihåg vad som eg händer.. säkert mer än vad man tror. Jag hoppas på att Saga ska trivas på sin förskola och att Tommy mår bra på det jobb han fått nu. Det är det största för 2011 tror jag nog.

Kram

2011-01-16 @ 20:56:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jag tror...

...det bor en hjälte i varenda flopp

RSS 2.0